Uit grootschalig onderzoek van Newcom begin 2020 in Nederland blijkt dat we meer en meer gebruikmaken van social media. Ook bedrijven richten zich in 2020 steeds meer op social media kanalen zoals Facebook, Instagram, WhatsApp en YouTube. En als je deze kanalen op de juiste manier gebruikt, verkoop je sneller je producten of diensten en verhoog je de merkwaarde van je bedrijf.


Waarom Als Bedrijf Inzetten Op Social Media Marketing

Enkele interessante cijfers op een rijtje

  • Gemiddeld besteden we elke dag 98 minuten aan social media. Bij jongeren tussen 15 en 19 jaar loopt dit op naar 143 minuten.
  • Het aantal gebruikers van Instagram is op een jaar tijd maar liefst gegroeid met 14% (710 000 meer gebruikers t.o.v. 2019).
  • 700 000 Nederlanders ouder dan 15 jaar gebruiken TikTok.
  • 92% van de 15- tot 64-jarigen gebruikt WhatsApp.
  • Na WhatsApp is Facebook voor iedereen ouder dan 20 jaar het belangrijkste social media kanaal.

Wat is social media marketing?

Bij social media marketing gebruik je social media kanalen om je bedrijf, product of dienst te promoten. Je creëert content en deelt dit op kanalen zoals Facebook en Instagram. Deze content kan bestaan uit tekst, foto’s, video’s en polls waar je (potentiële) klanten mee in betrekt. Op die manier bereik je zowel huidige als nieuwe klanten.

6 voordelen van social media marketing

Maar waarom is social media marketing zo belangrijk voor jouw bedrijf? We leggen het graag even voor je uit.

1 Het vergoot je naamsbekendheid

Dankzij social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Zo bereik je op korte tijd een groot publiek. En hoe groter je naamsbekendheid, hoe sneller je (toekomstige) klanten je bedrijf, product of dienst zullen herkennen.

2 Meer verkeer naar je website

Social media heeft een positieve invloed op de SEO van je website. Je verwijst bezoekers door naar een pagina op je website, waardoor zoekmachines zoals Google jouw website als relevant beschouwen en je hoger in de zoekresultaten plaatsen.

3 Persoonlijker contact met je doelgroep

Via social media kom je makkelijk in contact met potentiële klanten. Je kan één-op-één-gesprekken voeren en zo bouw je al snel een vertrouwensband op. Op die manier kopen ze vaker je producten of diensten en delen ze dit met anderen.

4 Het is meetbaar

Meten is weten. Bij de meeste social media kanalen kan je perfect de statistieken bekijken en krijg je onmiddellijk een goed beeld van de resultaten van je inspanningen. Welke berichten deden het beter? Op welke tijdstippen post je het best? Wat zeggen mensen over je bedrijf? Met deze informatie stem je je social media strategie nog beter af op je doelgroep en doelstellingen.

5 Je bereikt de juiste doelgroep

Met social media bereik je mensen op basis van demografische gegevens (leeftijd, geslacht, woonplaats …), maar ook op basis van hun interesses. Zo richt je je beter tot de juiste doelgroep.

6 Het kan snel

Via social media kan je onmiddellijk inspelen op de actualiteit. Daarnaast kan je snel informatie bieden aan je klanten, bijvoorbeeld wanneer er een nieuw product wordt gelanceerd.

Besluit

Voor bedrijven is social media de ideale kans om de naamsbekendheid te vergroten en op een snelle manier in contact te komen met (potentiële) klanten. Social media kan je inzetten om zowel nieuwe klanten aan te trekken, maar ook gebruiken als platform voor je huidige klanten met vragen of bezorgdheden. Je bouwt vertrouwensrelatie met hen op en ze kopen vaker je producten of diensten.

Jouw social media laten beheren door onze experts?

Of wil je wat meer informatie? Wij vertellen je er graag alles over!