Goede productomschrijvingen in je webshop bieden erg veel voordelen. Ze geven je bezoekers niet enkel een goed beeld van wat het product juist is, maar ze maken je webshop ook beter zichtbaar voor zoekmachines en verhogen je omzet.


Robarov Blog productomschrijvingen

Helaas zien we nog steeds in de praktijk veel webshops met saaie, nietszeggende productomschrijvingen die, in de meeste gevallen, rechtstreeks zijn overgenomen van de producent. Of webshops met helemaal geen productomschrijvingen. Een no-go als je het ons vraagt!

Akkoord, het schrijven van een goede productomschrijving kost meer tijd, maar de resultaten die je boekt is je tijd wel waard. De 5 geboden in deze blogpost helpen je alvast op weg.

Bemin één doelgroep

Het is belangrijk te weten wie je doelgroep is. Schrijf je erg algemeen, dan zal niemand zich aangesproken voelen tot jouw product en het uiteindelijk niet kopen. Teksten die je schrijft voor jongvolwassenen zullen anders zijn dan voor 50-plussers. Houd daarom je ideale klant in het achterhoofd. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, levensfase, interesses ... en beeld je in hoe je hem zou aanspreken mocht je hem op straat tegenkomen.

Gij zult niet kopiëren

Als er iets is waar Google niet van houdt, dan is het duplicate content. Dat zijn (bijna) dezelfde teksten die Google op meerdere websites terugvindt. Neem je content over van de website van een producent, dan is de kans groot dat zoekmachines zoals Google je webshop gaan afstraffen en vervolgens niet hoog weergeven in de zoekresultaten. Schrijf daarom zelf originele en nuttige teksten, en dan gaat Google je belonen en je hoger plaatsen in de zoekresultaten.

Keywords zult gij gebruiken

Keywords, ofwel zoekwoorden, zijn 1 of meerdere woorden waarop je wilt dat je product gevonden wordt. Verkoop je bijvoorbeeld schoenen, dan kunnen de zoekwoorden voor een product ‘Witte sneakers Adidas’ zijn. Het is belangrijk dat je deze zoekwoorden in je productomschrijving gebruikt, maar let wel op dat je dit niet te vaak doet. Anders zal Google je tekst als spam beschouwen en vervolgens lager weergeven in de zoekresultaten.

Benadruk steeds de voordelen

In je productomschrijving maak je mensen warm om je product te kopen. En dat doe je niet door het benoemen van alle technische details. Dat is gewoon te saai en daar heeft niemand tijd voor. Gewoonweg zeggen dat je product van goede kwaliteit is heeft ook geen zin, want dat is het toch sowieso?

Hoe maak je je bezoekers dan wel warm? Door in mensentaal de voordelen te geven van dat product. Wat zijn de problemen die je klant kan hebben? En welke oplossing biedt jouw product? Dát verwoorden geeft een sterke omschrijving die de bezoeker overtuigt het product aan te kopen.

Alle vragen zult gij eren

Hou steeds in het achterhoofd dat klanten jouw producten tijdens het online shoppen niet kunnen uittesten. Daarom zou je alle vragen die je klanten kunnen stellen in je winkel of aan de telefoon, moeten beantwoorden op je webshop. Zorg voor een overzichtelijke productomschrijving met belangrijke details voor de klant waarmee je mogelijke vragen kan beantwoorden. Dat kan eventueel op een extra pagina of tabblad.

Ga je nog een stapje verder, dan kan je instructies of zelfs een instructievideo toevoegen over hoe je je product gebruikt. Op die manier neem je de twijfels van je bezoeker weg en gaat hij sneller over tot aankoop.

Sterke content voor jouw webshop?

Maar heb je zelf niet veel tijd of kennis? Wij staan voor je klaar. Maak een vrijblijvende afspraak en we bekijken samen hoe we jouw webshop laten groeien.