De social media trends voor 2023
In de wereld van social media gaat alles snel. Zeker tijdens de coronapandemie vonden er veel veranderingen plaats en werd het belang van online aanwezigheid voor bedrijven nog maar eens bevestigd. Als al het fysieke wegvalt, worden de schermen aangezet. De pandemie is intussen wat vervaagd, maar vele gewoontes worden gewoon doorgetrokken en dat zien we ook dit jaar.
Tiktok
Je hoort het misschien niet graag, maar het is toch waar. Tiktok is niet meer weg te denken uit het social media beeld! Er stromen ook steeds meer volwassenen naar de app, waardoor het voor veel bedrijven een interessante marketingtool aan het worden is.
Het succes van Tiktok zit ‘m in hun manier van content: short-form-video’s. Kort, maar toch lang en krachtig genoeg om een boodschap over te brengen. Video niet interessant? Scroll en je krijgt weer een andere te zien. Ideaal voor mensen met een korte aandachtsspanne of weinig tijd. We zien dat veel andere platformen hier nu ook op springen. Kijk maar naar YouTube shorts en Instagram Reels.
Het voordeel van TikTok is dat je snel een groot publiek kan opbouwen en bereiken. Het concept van volgers, zoals bij Instagram, is nog steeds van toepassing, maar in tegenstelling tot Instagram krijgen niet enkel je volgers je video’s te zien. Het algoritme van TikTok beslist zelf of jouw video's passen bij de tijdlijn van de gebruiker. Jouw TikToks worden dus ook getoond aan mensen die nog nooit van je bedrijf hebben gehoord. Hierdoor kan een totaal onbekende toch op een nacht een virale video hebben zonder duizenden volgers te hebben.
Maar zoals het vaak gaat met trends, is snelheid heel belangrijk! Trends komen en gaan zo snel, dat je er snel op moet springen. Voor je het weet is het weer voorbij.
Is er geen bepaalde trend die past bij jouw product of bedrijf? Kijk dan ook eens naar veel gebruikte ‘sounds’. Als een bepaald liedje viraal gaat, gaan video’s met dit liedje op de achtergrond, sneller getoond worden.
Veel gebruikers gaan naar TikTok voor wat ontspanning. Het is dan ook belangrijk om niet te gaan voor de opdringerige verkooppraat als je een video uploadt. Houdt het luchtig en grappig! Bedrijven die zeer goed inspelen op TikTok zijn onder andere Ryanair en Duolingo.
Tip: Wordt er gepraat in je video’s? Voeg dan ondertiteling toe. Mensen scrollen overal en altijd en vaak ook zonder geluid, als ze in bijzijn zijn van anderen bijvoorbeeld. Door ondertiteling toe te voegen kunnen ze ook zonder geluid de boodschap doorkrijgen.
BeReal
Nog nooit van gehoord? BeReal is een nieuwe app waarbij alle gebruikers op hetzelfde moment een melding krijgen: “It’s time to BeReal!”. Het is de bedoeling om binnen een aantal minuten een foto op het platform te posten.
Het hele concept rond BeReal is je vrienden en kennissen zien zoals ze echt zijn, wat ze echt aan het doen zijn. Een beetje een behind-the-scenes van hun leven. Ook bedrijven met een jonge doelgroep kunnen hier hun graantje van meepikken.
Betaalde advertenties zijn (nog) niet mogelijk op het platform. Wat je wel kan doen is als bedrijf een account aanmaken. Kondig op je andere social media, je winkel, je webshop…aan dat je voortaan ook op BeReal zit en probeer veel (potentiële) klanten te verzamelen.
Elke dag, als de notificatie van “It’s time to BeReal!” komt, kan je een kleine behind-the-scenes posten, bijvoorbeeld het aanvullen van de stockruimte, een lunch met collega’s, het vernieuwen van de etalage… Het is belangrijk om herkenbaar te zijn en dingen aan te halen die mensen herkennen uit hun dagelijks leven. Het is een luchtige manier om toch een klantencontact te hebben zonder overdreven marketing. De klant wordt er nog maar eens aan herinnerd dat jouw bedrijf bestaat.
Nog niet direct plannen om te starten? Dan is het slim om toch alvast je merknaam als gebruikersnaam te claimen. Wie weet wat de toekomst brengt!
Al een tijdje in opmars, maar we verwachten in 2023 een enorme groei qua LinkedIn gebruikers. Het wordt steeds meer dan alleen jobs en vacatures.
De belangrijkste trend voor dit jaar is employer branding. Mensen, mensen en nog eens mensen! Gebruik je werknemers als billboards voor je organisatie. Het is ideaal als je veel vacatures open hebt staan, maar ook als B2B-bedrijf kan het nuttig zijn. Mensen leggen de link tussen fijne mensen op Linkedin en enthousiaste berichten over hun werkgever. Dan zal er wel een fijne werksfeer hangen. Dat kan dan ook nog eens wijzen op een aangename samenwerking zowel intern tussen collega’s als extern met andere bedrijven.
Wat kunnen je werknemers posten? Zoals altijd een kijkje achter de schermen, hoe gaat het er aan toe op kantoor…Ook storytelling kan je aan bod laten komen. Hoe zijn ze bij hun werkgever terecht gekomen en waarom werken ze er graag?
Podcasts en audio
Time is money! Steeds minder mensen nemen de tijd om zich neer te zetten en langdurige video’s, series…te kijken. Of ze proberen hun tijd zo nuttig mogelijk te spenderen door bijvoorbeeld tijdens het autorijden nog zo veel mogelijk info te verkrijgen.
Maak kennis met de podcast. Ongetwijfeld heb je er vorig jaar al over gehoord, maar ze blijven als paddenstoelen uit de grond schieten. Het is een enorm makkelijke manier om je bij te scholen over bepaalde onderwerpen of gewoon te ontspannen terwijl je toch nog andere dingen doet. In de achtergrond bij het koken, joggen of het werken…
Hieruit zijn de audio events verder gekomen. Je kan het een beetje zien als een grote groepscall waarbij een iemand de rest toespreekt of een webinar zonder beeld. Ook weer ideaal voor wie 2 dingen te gelijk wil doen.
De gekende platformen
Ook Facebook en Instagram blijven hun vaste waarde behouden, maar ze zijn intussen zo groot, dat het moeilijk is om op te vallen tussen al die andere bedrijven. Kijk daarom naar wat je onderscheidt van de anderen. Heeft je product een bepaald kenmerk dat anderen niet hebben? Benadruk het!
Zoals we bij andere platformen ook al aanhaalden is het posten van mensen een enorme meerwaarde. Denk aan verjaardagen, aantal jaar in dienst of als je product het toelaat, een wishlist of musthaves van je werknemers, behind-the-scenes etc. Het toont authenticiteit en herkenbaarheid en maakt je onderneming toegankelijker en sympathieker.
Wil jij groeien in 2023? Investeer in je online aanwezigheid. Wij helpen je er graag bij.
Laat Robarov je helpen
met je social media marketing
Contacteer ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.