Op 17 juli 2020 vieren we Wereld Emoji Dag. Ondertussen zijn er al meer dan 3300 emoji’s en er blijven er steeds bij komen. Wereldwijd gebruiken miljarden mensen dagelijks emoji’s. Maar ook bedrijven zetten steeds meer in op emoji’s in hun online communicatie. Jij ook?


Gebruik Emojis In Je Online Communicatie

Laagdrempelig en begrijpbaar

Waarom zou je als onderneming hierin meegaan? Wel, ken je het gezegde ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’? Dat geldt ook voor emoji’s. Gebruik je ze in je online communicatie, dan wordt je boodschap duidelijker en beter begrijpbaar voor je doelgroep. Ze zijn een laagdrempelige manier van communiceren en maken je boodschap krachtiger.

Zeg het met gevoel

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die emoji’s gebruiken, meer engagement creëren. Emoji’s voegen een extra gevoel toe aan je boodschap. Daarnaast verwerk je ze sneller dan tekst. Ze geven een meer visueel element aan je boodschap en trekken de aandacht van je volgers. Het simpelweg toevoegen van een emoji aan de onderwerpregel van je e-mail of in een social media bericht, vergroot de kans op betrokkenheid.

Emoji’s in je mailings

Emoji’s kunnen geweldig zijn voor promotionele en seizoensgebonden e-mails.

🎄 Gebruik je specifieke emoji’s tijdens een bepaalde periode (denk maar aan Kerstmis), dan kan dit de effectiviteit van je mailings verhogen.

📪 Emoji’s in de onderwerpregel zorgen voor een hoger open ratio, mensen zullen je mails sneller openen.

📱 Je onderwerpregel zal beter op mobiele apparaten passen wanneer je emoji’s gebruikt.

Social media

Elke dag worden er wereldwijd 5 miljard emoji’s naar elkaar verzonden via Facebook Messenger. En meer dan 700 miljoen emoji’s worden dagelijks in Facebook posts gebruikt. Voornamelijk op social media gebruiken bedrijven emoji’s omdat ze op die manier interactie willen uitlokken met hun volgers.

Tips

  • Denk na over hoe emoji’s worden gezien en begrepen, en vermijd onduidelijke emoji’s. De gevouwen handen emoji 🙏 wordt door veel mensen geïnterpreteerd als een high five, voor anderen lijken dit 2 biddende handen, terwijl de oorspronkelijke betekenis ‘alsjeblieft’ of ‘bedankt’ is. Een overzicht krijgen van alle emoji’s en hun betekenis? Neem dan een kijkje op www.emojipedia.org
  • Passen emoji’s bij je merkidentiteit? Afhankelijk van je producten en diensten, kies je voor bepaalde emoji’s en laat je ook bewust emoji’s vallen.
  • Overdrijf niet 😂💩😜👍🔥. Gebruik maximum 3 emoji’s in je bericht die relevant zijn om je boodschap krachtiger te maken. Krijgen mensen te veel emoji’s te zien in je bericht, dan gaan ze je boodschap niet meer begrijpen.
  • Kies emoji’s die het beste werken voor jouw doelgroep. Experimenteer en speel met verschillende emoji’s om te ontdekken waar je volgers het best op reageren.

Geen idee waar te beginnen?

Of wil je meer informatie? Wij vertellen je er graag alles over! 👌