Help, mijn Instagram is veranderd
Instagram doet het opnieuw: de app gooit, de manier hoe we het platform gebruiken, volledig om. In de nieuwe update zijn video’s en foto’s op je volledige scherm te zien. Bovendien zie je voornamelijk content van mensen die je niet volgt, afgewisseld met advertenties. Wat is de toekomst voor Instagram?
Video vs foto
Instagram steekt het niet onder stoelen of banken: video wordt de toekomst van het platform. Deze verandering is al een tijdje aan de gang. Verschillende manieren om video te gebruiken, passeerden al op de app. Denk maar aan IGTV of korte video’s van 1 minuut. Reels zijn momenteel al wat de klok slaat. Dat idee haalde Instagram bij de populaire app TikTok. Op eenzelfde manier kan je nu snel video’s maken op populaire liedjes of met effecten.
Nieuw algoritme
Een paar weken rolde Instagram de nieuwe update uit naar een deel van haar gebruikers. Maar draaide de update ook weer terug. Als je de nieuwe update ook een tijdje in gebruik had, is het je misschien opgevallen dat je voornamelijk content zag van mensen die je niet volgt. Instagram experimenteerde namelijk met een nieuw algoritme. Net als TikTok zette Instagram in op jouw interesses. Het platform wist welke content jij liket en waar je een tijdje bleef hangen. Een volgende keer wanneer je de app opende, zag je content waarvan ze dachten dat je dit interessant vond. Je tijdlijn op Instagram was dus niet meer chronologisch en de posts van mensen die jij volgt, waren niet meer altijd te zien.
Teruggedraaid na kritiek
Niet iedereen was tevreden met de nieuwe update. Veel mensen gebruiken Instagram om mooie foto’s te tonen en die van vrienden te bekijken. Instagramgebruikers zaten niet te wachten op een tweede versie van TikTok. Zelfs influencers Kim Kardashian en Kylie Jenner gaven kritiek op de nieuwe update. De baas van Instagram, Adam Mosseri, gaf al aan dat het slechts over een experiment ging en dat ze de bal hebben misgeslagen. Ze voeren de aanpassingen voorlopig dus niet door naar alle gebruikers. Toch gaf hij aan dat het platform zal evolueren naar video, net als andere sociale media kanalen. Foto’s zullen ze blijven ondersteunen, maar in de toekomst zal video de bovenhand nemen.
Moet ik nu overschakelen naar uitsluitend video?
Het antwoord hierop is: nee, maar af en toe video’s toevoegen zal je account waarschijnlijk wel een boost geven. Die video’s moeten heus niet allemaal professioneel zijn. Instagram ondersteunt, zeker met Reels, video’s die rechtstreeks worden gemaakt in de app.
Een tip: denk nu al eens na hoe jij jouw content op sociale media kunt verrijken met video. Hier pluk je op lange termijn de vruchten van.
Wat met mijn sociale media?
Heb je graag dat we meekijken hoe we jouw socials kunnen verbeteren?