Een leuk tekstje schrijven, een afbeelding toevoegen en het geheel op sociale media plaatsen. Dat kunnen we allemaal, toch? Door de populariteit van sociale media zijn we plots allemaal copywriters en fotografen geworden. We proberen creatieve teksten uit onze mouw te schudden en maken met onze smartphone foto’s die zo uit een tijdschrift kunnen komen. Hierdoor is onze feed op Instagram en Facebook gevuld met talloze leuke berichten. Maar is leuk ook goed? Als bedrijf wil je namelijk dat jouw bericht niet alleen leuk is, maar inhoudelijk ook goed is en het liefst van al wil je ook dat het goed scoort. Maar wat maakt een post goed of niet goed?


Goede post op sociale media

Waar moet ik rekening mee houden?

Een goede post bevat verschillende elementen. Het gaat dus niet alleen om een mooie afbeelding of video maar ook om de tekst en de manier waarop de tekst geschreven is. Om ervoor te zorgen dat jij vanaf nu alleen nog maar goed scorende posts gaat maken, hebben wij de belangrijkste punten op een rijtje gezet:

  1. De afbeelding en/of video moet van goede kwaliteit zijn. Wat we hiermee bedoelen? Kies voor een scherpe afbeelding en zorg dat alles in de afbeelding goed te zien is. Gaat je post over een nieuw product maar staat het product maar half op de afbeelding? Gebruik deze dan niet. Zorg voor goed beeldmateriaal.

  2. Kijk je teksten altijd na op taal-en spelfouten. Lees je tekst altijd een keer na of laat iemand jouw tekst nalezen. Zo ben je er zeker van dat er geen fouten in staan.

  3. Gebruik de juiste tone of voice en maak je tekst aantrekkelijk. Spreek je volgers aan met jou, jij en je. Hierdoor ontstaat er geen afstand tussen jou en de klant. Bepaal op welke manier jij met je klanten wil communiceren en trek deze tone of voice door in al je sociale media uitingen. Maak ook gebruik van emoji’s. Zo wordt de tekst leuker om te lezen. Zorg dat de tekst bij je post niet te langdradig wordt, anders verlies je al snel de interesse van je lezer.

  4. Beperk de hoeveelheid beeldmateriaal die je toevoegt aan je post. Kies een kleine hoeveelheid afbeeldingen of video’s. Is er een personeelsuitje geweest en zijn er veel foto’s gemaakt die je wil delen? Maak dan een album aan en de link. Maar plaats niet meer dan 10 afbeeldingen bij je post. Anders is de kans groot dat jouw volgers afgeschrikt worden door de grote hoeveelheid content die er wordt gedeeld.

  5. Wees niet bang en laat je creatieve geest de vrije loop gaan. Durf bovenstaande elementen toe te passen en wees niet bang om fouten te maken. Je kan namelijk weinig verkeerd doen!


Nadat je jouw bericht hebt klaargemaakt, ga je best even onderstaande checklist na om te zien of je bericht aan alle eisen voldoet.

Checklist

  • Ik heb duidelijk beeldmateriaal

  • Ik heb een goede tekst geschreven volgens de schrijfwijzer

  • Ik heb mijn tekst nagekeken op taal-en spelfouten

  • Indien er een link is toegevoegd aan mijn post, heb ik gecontroleerd of de link naar de juiste webpagina leidt

  • Ik heb hashtags toegevoegd aan mijn bericht en gekeken of dit de juiste hashtags zijn. Wanneer ze verkeerd gespeld zijn, werken ze niet effectief.

  • Ik heb heb bovenstaande stappen doorlopen. Ik ben klaar om mijn post in te plannen of meteen te plaatsen!


Heb je alle stappen van de checklist kunnen afvinken? Super! Dan ben je klaar om jouw post te delen! Het is altijd leuk om feedback te vragen. Vraag aan je collega’s of directe omgeving wat zij van de post vonden. Zijn er dingen die beter konden? Zijn er dingen die ze erg goed vonden? Misschien een leuk idee om het onderdeel ‘sociale media’ tijdens jullie vaste meeting te bespreken

Help! Ik kan er niet aan uit.

Lukt het ondanks alle tips nog altijd niet om je creatieve geest de loop te laten gaan? Twijfel je nog of jouw sociale media post voldoet aan alle eisen? Maak je geen zorgen, wij helpen je graag. Voor alle vragen omtrent copywriting en online marketing ben je bij ons aan het juiste adres. Contacteer ons voor advies op maat!