Is Pinterest voor bedrijven interessant? Ja!
De voorbije jaren is Pinterest erg gegroeid. Wereldwijd gebruiken meer dan 250 miljoen mensen Pinterest en dit aantal blijft maar stijgen. Dat maakt van Pinterest een krachtig kanaal om als onderneming op in te zetten. Ook wij houden voor enkele van onze klanten hun Pinterest kanaal elke maand up-to-date, wat resulteert tot wel 360.000 kijkers per maand. En dat zonder te adverteren.
Maar wat is Pinterest nu juist?
Pinterest moet je zien als één grote bibliotheek vol met ideeën en inspiratie in de vorm van afbeeldingen. Het is een soort zoekmachine waar je ideetjes kan opdoen en verzamelen. Denk maar aan interieurinspiratie, recepten, kledingtips, DIY. Maar ook blogtips, checklists, infographics en tutorials rond praktisch elke categorie. Het principe is simpel: je maakt je eigen bord rond een bepaald thema en hier pin je je favoriete ideeën op.
Wie gebruikt Pinterest?
Omdat Pinterest nog geen vestiging in België heeft, zijn hier nog geen cijfers over bekend. Maar het volgende weten we wel over onze noorderburen:
- 3,5 miljoen Nederlanders gebruiken Pinterest
- Waarvan 717.000 dagelijkse gebruikers
- 32% is tussen de 20 en 39 jaar, 25% tussen de 40 en 64 jaar
Mensen die Pinterest gebruiken zijn daarnaast degene die met een plan of project in hun hoofd zitten en hier meer inspiratie rond zoeken. En misschien bied jij net een product of dienst aan die hen hierbij kan helpen! En dat hoeft niet enkel rond mode, reizen en eten te gaan. Iemand die bijvoorbeeld van plan is om een huis te bouwen, zal wel eens op Pinterest rondkijken om inspiratie op te doen over indelingen, gevelstenen, interieurtips enzovoort.
Een zakelijk account
Op Pinterest kan je een zakelijk account aanmaken, en dat is volledig gratis. Hoeveel mensen hebben je pin gezien? Hoeveel keer is een afbeelding gepind? En hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar je website? Met een bedrijfsaccount kan je de statistieken van je pagina en zelfs elke pin bekijken. Dit zijn interessante cijfers om meer te weten over wat mensen bijvoorbeeld interessant vinden. Hierdoor weet jij ook welke content je best kan aanbieden.
Krijg meer websitebezoekers
Via Pinterest krijg je meer verkeer naar je website dan bijvoorbeeld via LinkedIn of Instagram. Enkel Facebook zorgt ook voor veel bezoekers, maar dan wel tegen betaling (advertenties). Bij Pinterest krijg je websitebezoekers via organisch verkeer, en dat is gewoon gratis.
Blijf langer zichtbaar
Waar je wel rekening mee moet houden bij Pinterest is dat het een soort zoekmachine is. Het is daarom belangrijk dat je elke pin een goede titel geeft met woorden waar mensen op zoeken. En dat geeft Pinterest nog een extra voordeel: je pins blijven veel langer zichtbaar. Een post op Facebook verdwijnt na enkele dagen onderaan en niemand vindt deze nog terug. Terwijl een pin met de juiste zoekwoorden zelfs na een jaar nog vindbaar is.
Versterk je merkidentiteit
Op Pinterest kan je niet alleen afbeeldingen toevoegen van alles wat je aanbiedt, je kan ook tonen hoe je klanten jouw producten of diensten kunnen gebruiken. Hierdoor geef je je merk een echte boost.
Deel bijvoorbeeld korte video’s of een leuke checklist waarin je uitlegt wat je met producten die je aanbiedt allemaal kan doen. Een restaurant kan bijvoorbeeld lekkere receptjes delen op hun Pinterest pagina zoals Mexicaans restaurant Old El paso doet. Hun borden bevatten creatieve ideeën en inspiratie voor Mexicaans eten.
Pinterest biedt ondernemingen de kans om potentiële klanten te bereiken terwijl die bezig zijn met het nemen van aankoopbeslissingen. Populaire sociale mediakanalen zijn nog steeds Facebook en Instagram, maar misschien is Pinterest wel het meest winstgevend voor jou?
Potentiële klanten bereiken met Pinterest?
Neem contact met ons op en we bekijken graag hoe we je kunnen helpen.