Schrijven kan je al. Je lezer vasthouden en blijven interesseren vraagt wat meer inspanning. Copywriters lijken soms tovenaars met hun woorden en teksten, maar eigenlijk gebruiken ze verschillende schrijftechnieken. En jij kunt die ook gebruiken! Of het nu gaat om een nieuwsbrief, blog of webtekst… Deze tips helpen je een betere tekst te schrijven.


Copywriting

Spreek je lezer aan

Je lezer voelt zich graag betrokken bij wat je te zeggen hebt. Gebruik daarom meer jij dan wij. Stel: je schrijft een nieuwsbrief over een nieuw product. Probeer dan zoveel mogelijk je lezer aan te spreken. Dat kan met je en u. Welke van de twee je gebruikt, bepaal je zelf. Maar wees wel consequent.

Mag je dan ‘wij’ en ‘ons’ niet meer gebruiken? Jawel! Spreken over je eigen organisatie mag zeker, maar hou het beperkt. Je wil dat je lezer iets onderneemt, zet hem dan ook op een podium.

Trek de aandacht met je eerste zin

Meer dan ooit lezen mensen vluchtiger en haken ze sneller af als het niet interessant is. Door de komst van het internet worden we gebombardeerd met woorden en teksten. De eerste zin van je tekst is daarom heel belangrijk. Door de eerste zin te lezen, bepaalt je lezer of het de moeite is om verder te lezen.

Hoe trek je de aandacht met je eerste zin?

  • Stel een vraag

  • Kom verrassend uit de hoek

  • Vertel een feit of wist-je-datje

  • Gebruik humor

  • Wek herinneringen op met een anekdote

Maak het je lezer makkelijk: gebruik tussentitels, witruimte en bulletpoints

Lezen doe je visueel. Let hier zelf maar eens op. Wat zie je eerst? De kans is groot dat de tussentitels, bulletpoints en vetgedrukte woorden je eerder zijn opgevallen. Dat komt omdat onze ogen (en hersenen) een tekst eerst scannen. Van daaruit bepaal je of de tekst interessant genoeg is om verder te lezen.


Een goed opgebouwde tekst is scanbaar. Je lezer moet je tekst voor 80% begrijpen zonder deze gedetailleerd te lezen. En dat kan simpel door tussentitels, witruimte en alinea’s, vetgedrukte woorden en bulletpoints toe te voegen aan je tekst.

Gebruik korte zinnen

We schreven het eerder al: we lezen sneller en vluchtiger. Je lezer is je daarom dankbaar wanneer je jouw verhaal bondig kunt vertellen. Overbodige woorden en zinnen laat je best achterwege. Een nieuwsbrief, blog of webtekst zijn geen romans.

Hoe maak je jouw zinnen korter?

  • Gebruik rijke werkwoorden. Dit zijn werkwoorden die zelf al een betekenis hebben. Zoals schrijven, schilderen, koken… Met deze werkwoorden heb je minder woorden nodig om je zin te maken.

  • Vermijd overbodige bijwoorden

  • Maar, toch, dan, en…met deze woorden verbind je twee zinnen aan elkaar. Probeer dit te vermijden.

Haal je lezer over actie te ondernemen met een call-to-action

Met je tekst wil je waarschijnlijk dat je lezer iets onderneemt. Schrijf daarom een goede call-to-action.

  • Gebruik een werkwoord waar een actie in zit.

  • Maak je call-to-action helder. Er mag geen verwarring zijn over wat ze moeten doen.

  • Leg duidelijk uit wat en hoe ze actie ondernemen.

  • Geef een reden aan je call-to-action: What’s in it for me?

  • Maak het dringend: het moet nu, snel en liefst vandaag nog gebeuren.


Een hele boterham, hé?! Een goede tekst schrijven doe je met vallen en opstaan. De ene tekst gaat vanzelf, de andere blijft dagen aanslepen.

Gelukkig kan je het werk ook altijd uit handen geven. Geen zin in ploeteren, schrappen en (her)schrijven? Stuur ons een mailtje. We helpen jou hier mee verder.

Hulp nodig bij je teksten?

We schrijven met plezier jouw nieuwsbrieven, blogposts of webteksten.
Neem contact met ons op. Wij helpen graag!