Scoren in Google (SEO)
Als ambitieuze ondernemer wil jij natuurlijk volledig op de hoogte zijn van alle trends op het gebied van webdesign en marketing. Om ervoor te zorgen dat jij helemaal up-to-date bent met de belangrijkste ontwikkelingen op marketinggebied, hebben wij wat items op een rijtje gezet. Lees je mee?
‘SEO, ik hoor het zo vaak maar ik heb geen idee wat het eigenlijk wil zeggen’
Geen stress! Wij gaan je namelijk uitleggen wat SEO is en hoe het werkt. SEO oftewel Search Engine Optimalization is de Engelstalige benaming voor zoekmachine optimalisatie. Het is een verzamelnaam voor een tal van technische processen waardoor een webpagina hoog kan scoren op organisch bezoek via een zoekmachine als Google. Zoekmachine optimalisatie kan je opdelen in drie grote gebieden. Zo heb je content, website optimalisatie en linkbuilding.
Content is de informatie die je deelt op je website, een blog of via jouw sociale media kanalen. Hierbij is het belangrijk dat de content kwalitatief en uniek geschreven is om ervoor te zorgen dat je goed gevonden kan worden in Google.
Met website optimalisatie wordt bedoeld dat de website voldoet aan de technische richtlijnen van Google. Het is daarom belangrijk om een goede sitestructuur te hebben.
Linkbuilding is een deel van SEO. Hierbij bouw je aan een sterk linkprofiel. Dit is enorm belangrijk omdat het algoritme van Google hiermee de linkpopulariteit van je website bepaalt en hier vervolgens een organische positie aan koppelt.
‘Nu snap ik wat het is, maar hoe werkt SEO eigenlijk?’
Voordat je echt aan de slag gaat met SEO, is het belangrijk om een nulmeting uit te voeren zodat je weet waar jouw website op dat moment staat. Wanneer je dit hebt uitgevoerd, is het de bedoeling om onderzoek te doen naar jouw markt, doelgroep en concurrenten. Zo kom je te weten welke kanalen er worden gebruikt, welke pagina’s worden bezocht en welke pagina’s van jouw website slecht scoren. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de meest gebruikte zoektermen. Op basis van een zoektermen onderzoek en de resultaten die hieruit voortvloeien, kan je de teksten op je website aanpassen zodat deze beter in Google gaan scoren. Uiteindelijk is het ook nog belangrijk om linkbuilding toe te passen. Linkbuilding zorgt er dan voor dat er meer relevante links worden gecreëerd waardoor je website hoger kan worden geïndexeerd.
‘Kan ik zelf SEO doen?’
Als je een eigen website hebt dan is de kans groot dat je daarvan afhankelijk bent voor (een deel van) je omzet. Of het nu gaat om een webshop, bedrijfswebsite of een informatieve website. SEO is enorm belangrijk! Wanneer je SEO op de juiste manier toepast, kan je een betere positie verkrijgen in Google, Bing, of Yahoo. Ben je leergierig en wil je graag zelf de handen uit de mouwen steken? Dan kan je SEO natuurlijk zelf doen. Wil je toch het optimale uit jouw SEO halen? Dan kan je het beste een expert inschakelen. Een expert of bureau zal slimme en sterke teksten schrijven voor zoekmachines. Deze teksten zorgen er namelijk voor dat de klant geprikkeld wordt en overgaat tot actie. Daarnaast bevatten deze teksten ook de juiste keywords op de juiste plaats waardoor je ook beter gaat scoren voor zoekmachines zoals Google.
‘Oké en nu?’
Om jou op weg te helpen, hebben wij de de SEO-trends van dit jaar op een rijtje gezet. Want zoals je weet is er niets zo veranderlijk als het weer en de trends op gebied van online marketing. Wil je weten hoe je dit jaar zo goed mogelijk kan scoren in Google? Wij geven je alvast een voorproefje van alle SEO-trends!
Voice search
De manier waarop we Google gebruiken, is langzaam aan het veranderen. Google heeft namelijk een hoop nieuwe functies erbij gekregen zoals Google Web Stories, maar daarnaast integreren ze ook spraaktechnologie. We merken zelf ook dat spraaktechnologie steeds vaker wordt gebruikt. Zo hebben we een slimme speaker, gebruiken we Siri op onze telefoon of Apple Watch, enzovoort. We geven steeds meer zoekopdrachten met onze stem en dan gebruiken we vaak weer andere woorden dan wanneer we typen.
SEO voor jouw website?
Bij Robarov helpen we je met zowel de technische kant als de content. Met onze focus op SEO, zorgen we ervoor dat je website hoger verschijnt in de zoekresultaten in Google.