Het nieuwe jaar is reeds gestart, het ideale moment voor experts en trendwatchers om weer volop voorspellingen voor 2022 te doen. Op het gebied van sociale media volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op. We hebben gezien dat algoritmes vaak wijzigen, de voorkeur van sociale media platformen wisselt regelmatig en er ontstaan ook vaak nieuwe platformen. Tijd om even te kijken naar de trends in 2022.


Blog januari 2022

Korte video's worden de nieuwe norm

Video’s scoren al een aantal jaren enorm goed op sociale media. Ze zijn niet meer weg te denken. Zo zijn er Reels op Instagram, TikTok-video’s, Instastories enzovoort. Hierbij wordt er vooral gefocust op het kort houden van de video. Creatieve, vermakelijke video’s doen het enorm goed op sociale media en dat is ook precies wat we willen zien volgens Adam Mosseri. Meer filmen is dus de boodschap!

De focus op subculturen en kanalen op Facebook

Facebook is een soort van verzamelplek geworden van allerlei groepen en sub-platforms. Dat is al een hele tijd aan de gang, maar dit wordt in 2022 een stuk belangrijker. Dit is voor Facebook namelijk de manier om gebruikers aan zich te blijven verbinden. En dat is enorm belangrijk, want momenteel heeft Facebook 2,9 miljard actieve gebruikers en die willen ze het liefst behouden. Heb je jezelf al eens verdiept in verschillende groepen op Facebook? Of wat dacht je van Facebook Marketplace? Zeker een goed alternatief voor websites zoals marktplaats en tweedehands.

Social audio wordt populairder

2021, het jaar waar Corona nog steeds centraal stond en feestjes eigenlijk nog niet mogelijk waren. Dat zorgde ervoor dat Clubhouse enorm populair werd. Iedereen wilde namelijk een uitnodiging ontvangen en muziek beluisteren in ‘rooms’. Je had het idee dat je jezelf op een feestje begaf, ook al was dat vanuit thuis. Het was een korte tijd razend populair maar verdween ook weer net zo snel als het gekomen is. Toch is de verwachting dat dit jaar social audio populairder wordt. Audi-content past immers goed bij de tijd waarin we leven. Een goed voorbeeld hiervan zijn de steeds populairder wordende podcasts.

Influencer marketing

Influencer marketing heeft vorig jaar een flinke impact gehad op sociale media. Bekende personen met veel volgers die vervolgens op hun eigen kanaal een product of dienst promoten (influencers) lijkt ook dit jaar nog een ware trend te blijven. De impact van een campagne met influencer marketing kan voor merken enorm zijn en is ook veel lucratiever dan een reguliere advertentiecampagne. Daarnaast is voor veel influencers dit ook de voornaamste inkomstenbron. De juiste persoon koppelen aan een merk, dat kan zorgen voor een uitstekende samenwerking als interessant marketingmiddel.

Meer aandacht voor inclusiviteit

Inclusieve marketing staat hoog op de agenda van grote merken. Het beeld was jarenlang nogal eenzijdig maar daar lijkt langzaam verandering in te komen. Met goede inclusieve communicatie spreek je zo veel mogelijk mensen aan en sluit je niemand uit. Social media is net zo divers al de samenleving, dat hebben veel merken ondertussen begrepen. De aandacht voor inclusieve marketing neemt daarom ook toe, enkel is het belangrijk om het de juiste invulling te geven.