Sta sterk met een schrijfwijzer
Stel dat iemand jou in één gesprek eerst ‘je’ noemt en dan weer ‘u’ noemt. Verwarrend hè? Dan is het alsof de persoon twijfelt aan jou maar wellicht ook aan zichzelf. Deze keuzestress komt vaak voor in teksten. De tone of voice wisselt voortdurend en meestal komt dit doordat je niet goed weet die de doelgroep is. Door een sterke schrijfwijzer te gebruiken, voorkom je dit probleem. Zorg dus dat je weet wie jouw doelgroep is en hoe je deze het beste kan bereiken. Het is belangrijk om de content consistent te maken en op deze manier wordt het voor jouw doelgroep ook duidelijk waar ze aan toe zijn.

Een goede schrijfwijzer is essentieel en dwingt je in feite om na te denken over wat en op welke manier je gaat communiceren. Een schrijfwijzer bevat verschillende onderdelen. Hoe wil je (interne en externe) doelgroepen aanspreken? Welke toon gebruik je? Kies je voor een luchtige toon met ruimte voor een grapje of moet het serieuzer en zakelijker zijn? Hoe spel je functietitels en andere woorden? Schrijven we deze allemaal met een hoofdletter of kleine letter? Welke termen kiezen wij? Het staat allemaal in een sterke schrijfwijzer.
Om ervoor te zorgen dat iedereen binnen jouw organisatie dezelfde manier van schrijven gaat hanteren, hebben wij een schrijfwijzer opgesteld waarbij deze twee vragen leidend waren: Wat wil je uitstralen? Wat is de stem van jouw bedrijf? Onderstaande schrijfwijzer dient gehanteerd te worden voor alle communicatie uitingen.
Bedenk van tevoren | |
Wat moet de lezer doen na het lezen van de tekst? | Waarom schrijf je de tekst? Wat wil je bereiken? Moet de lezer iets doen of weten? |
Wie zijn je lezers? | Voor wie is jouw tekst? Verplaats je in deze personen. Begrijpen zij jouw tekst? |
Welke vragen heeft je lezer? | Geef antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. |
Structuur | |
Belangrijkste boodschap | Zet je belangrijkste boodschap vooraan. Zo weet de lezer meteen waar het over gaat. |
Kan of moet de lezer iets doen? | Gebruik dan een tussenkop: "Wat kan jij/moet jij doen" en geef een duidelijke uitleg. |
Zinnen | |
Korte zinnen | Liefst niet langer dan 10 tot 12 woorden. |
Actieve zinnen | Vermijd woorden zoals: zullen, worden, kunnen en gaan. Zorg dat het duidelijk is wie iets doet. |
Werkwoorden bij elkaar | - Wel: Zij nam het besluit gisteren met haar collega's. |
Geen tussenzinnen | Kies voor korte, duidelijke zinnen. |
Geen samengestelde zinnen | Vermijd 'en' om een koppeling tussen twee zinnen te maken. |
Inhoud | |
Maak je tekst persoonlijk | "Je kan jouw bestelling..." |
Maak je onderwerp concreet en herkenbaar | Speel zo goed mogelijk in op iemands eigen situatie. De lezer herkent de boodschap dan sneller. |
Schrijven is schrappen | Geef alleen informatie die echt belangrijk is. |
Woorden | |
Gebruik makkelijk, alledaagse woorden | Maak gebruik van eenvoudige woorden die de lezer begrijpt. |
Geen jeukwoorden | Vermijd woorden die irritatie oproepen en nietszeggend zijn. |
Geen ouderwetse woorden | - Wel: maar, want, als, moeten, volgens, en graag.
- Niet: daarentegen, indien, immers, dienen, conform en gaarne. |
Geen abstracte woorden | - Wel: U betaalt hiervoor 10,00.
- Niet: Hieraan zijn kosten verbonden. |
Toch vaktaal gebruiken? | Geef dan een duidelijke uitleg. 'Dit betekent dat...'. |
Geen uitdrukkingen en figuurlijk taalgebruik | Gebruik woorden met een eenduidige betekenis. |
Geen synoniemen | Kies één woord en gebruik dat consequent. |
Afkortingen | Schrijf de eerste keer voluit en de afkortingen tussen haakjes. |
Tijd om aan de slag te gaan!
Begrijp je het belang van een schrijfwijzer? Top! Dan is het tijd om de schrijfwijzer voor jouw organisatie te maken. Mocht je toch nog wat hulp kunnen gebruiken, schroom niet om contact met ons op te nemen.
Geen idee waar te beginnen?
Of wil je meer informatie? Wij vertellen je er graag alles over! 👌