Als je op Google zoekt naar een bedrijf, heb je al ongetwijfeld een klein profiel aan de rechterkant gezien. Dat is Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf ofwel Google My Business is een gratis tool voor ondernemers om een bedrijfsprofiel aan te maken op Google. Google heeft deze tool ontwikkeld, zodat gebruikers snel en gemakkelijk informatie krijgen die ze nodig hebben.


Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk voor mijn onderneming

Snel en rechtstreeks

Je bedrijfsprofiel verschijnt in Google Zoeken en op Google Maps. Via je profiel kan de gebruiker rechtstreeks naar je website surfen, een routebeschrijving krijgen naar je kantoor of winkel of bellen naar je bedrijf. Ook de openingsuren, het telefoonnummer en een afspraken link vind je hier terug. Daarnaast kunnen mensen een recensie schrijven en vragen stellen.

Simpelweg, via Google Mijn Bedrijf kunnen potentiële klanten jouw onderneming veel gemakkelijker vinden en contact met je opnemen.

Tevreden (potentiële) klanten

Stel, een potentiële klant is enkel op zoek naar het telefoonnummer, de openingsuren of routebeschrijving van je onderneming. Dan hoeft hij enkel zoeken op je bedrijf in Google en hij vindt onmiddellijk wat hij nodig heeft, zonder dat hij nog eens extra moet doorklikken naar je website.

Nu horen we je al vragen “Maar we willen toch net dat mensen doorklikken naar onze website?”. Het doel is een tevreden klant hebben. De persoon die informatie zocht, heeft dat ook snel gevonden en is tevreden. Mocht hij meer of andere informatie nodig hebben, dan zou hij wél hebben doorgeklikt naar je website.

Ook lokaal

Google Mijn Bedrijf werkt daarnaast erg goed voor lokale zoekopdrachten. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘Restaurant Arendonk’, dan krijg je alle restaurants (die een Google Mijn Bedrijf-account hebben) in Arendonk te zien op een kaart van Google Maps. Op elk restaurant kan je klikken en vervolgens het bedrijfsprofiel bekijken.

Hou je klanten op de hoogte

Via Google Mijn Bedrijf kan je op een gemakkelijke en snelle manier je producten, diensten, menu’s en zelfs aanbiedingen in de kijker zetten. Voeg foto’s toe van je winkel, het personeel en je producten en pas je openingsuren aan wanneer je kantoor of winkel gesloten is. Bij Robarov zijn we bvb gesloten tijdens de laatste week van de kerstvakantie en dat zal je in die periode ook te zien krijgen op ons Google Mijn Bedrijf profiel. Extra openingsuren en sluitingsdagen pas je aan in je account onder ‘Meer informatie’.

Sinds de coronacrisis geeft Google ook de mogelijkheid om een COVID-19-update te plaatsen. Hier kan je doorgeven dat jullie van thuis uit werken of enkel op afspraak en eventueel extra maatregelen die jullie als onderneming hebben genomen. Je kan een knop toevoegen en linken naar een pagina op je website.

Reageer op recensies

Een recensie schrijven is één van de belangrijkste elementen van Google Mijn Bedrijf. Positieve recensies verbeteren tenslotte de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je onderneming en vergroten de kans dat potentiële klanten contact met je gaan opnemen. Of het nu gaat om een positieve of negatieve recensie, het is ook belangrijk dat je als bedrijf hier ook telkens op gaat reageren. Hier vertellen we later meer over.

Grijp je kans

En zorg ervoor dat jouw onderneming een recent en gedetailleerd Google Mijn Bedrijf account heeft. Anders mis je één van de beste manieren om in de zoekresultaten van Google te verschijnen en de betrouwbaarheid van je onderneming te vergroten.

Een Google Mijn Bedrijf account voor jouw onderneming?

Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.