We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Zeker nu is het enorm belangrijk om online bereikbaar te zijn voor (potentiële) klanten. En liefst zo laagdrempelig mogelijk. Er zijn verschillende kanalen waarmee je persoonlijk in contact kan komen met je klanten, zoals WhatsApp Business.


Whats App Business handleiding

WhatsApp Business is een gratis app, speciaal ontwikkeld voor ondernemers. Communiceer makkelijk met je klanten dankzij automatiseringstools, beantwoord en sorteer berichten in een handomdraai en maak een catalogus aan die je producten en services presenteert.

Daarnaast kan je via de app extra klantenservice verlenen en belangrijke boodschappen meedelen. In deze blogpost leggen we je stap voor stap uit hoe je jouw WhatsApp Business account kan instellen.

Stap 1: download de app

Voordat je de app downloadt, hou je best rekening met het volgende:

  • Heb je al een WhatsApp Messenger account, dan kan je dit gemakkelijk omzetten naar een WhatsApp Business account. Je chatgeschiedenis en media kan je behouden.
  • Je kan niet hetzelfde telefoonnummer gebruiken voor beide accounts. Voor je WhatsApp Business app gebruik je dus een ander nummer.
  • Je kan ook een vast telefoonnummer gebruiken voor WhatsApp Business.
Whats App Business Bedrijfsprofiel

Stappenplan:

  1. Download de WhatsApp Business app uit de App store (Apple) of Google Play Store (Android).
  2. Verifieer je telefoonnummer. WhatsApp Business identificeert automatisch het nummer dat je in WhatsApp Messenger gebruikt. Wil je een ander nummer gebruiken, kies dan voor ‘Ander nummer gebruiken’.
  3. Voer de 6-cijferige code in om je nummer te verifiëren (je ontvangt deze per sms voor een mobiel nummer of telefonisch voor een telefoonnummer).
  4. Stel je bedrijfsnaam in.

Stap 2: creëer een bedrijfsprofiel

Hierin voeg je handige informatie toe voor je klanten zoals:

  • Je adres
  • Omschrijving van je onderneming
  • E-mailadres
  • Website
  • Openingsuren
Whats App Business Catalogus

Stap 3: maak je eigen catalogus

Breng je producten en/of diensten onder de aandacht en deel ze met (potentiële) klanten op je bedrijfsprofiel. Voeg een afbeelding, de productnaam, prijs, beschrijving en link toe. Ook kan je een SKU toevoegen zodat je je product sneller kan terugvinden. Je kan maximum 500 producten of diensten toevoegen aan je catalogus.

Je catalogus krijgt een eigen link die je kan delen via sociale media en andere platforms. Potentiële kopers kunnen op die manier rechtstreeks contact met je opnemen over een bepaald product of dienst.

Stap 4: voeg snelle antwoorden en automatische berichten toe

Via snelle antwoorden kan je berichten die je regelmatig verzendt bewaren en hergebruiken. Hierdoor kan je snel een antwoord geven op bijvoorbeeld veelgestelde vragen.

Stel een afwezigheidsbericht in wanneer je je klanten niet kan beantwoorden. Zo weten ze dat ze een bericht van je kunnen verwachten. Daarnaast kan je ook een automatische begroeting instellen wanneer iemand voor het eerst contact met je opneemt.

Stap 5: voeg labels toe

Zowel aan je contacten als aan chats kan je labels toevoegen zodat je ze makkelijk terug kan vinden.

Stap 6: koppel WhatsApp aan je Facebookpagina

Laat je klanten nog gemakkelijker met je in contact komen door je WhatsApp Business account te koppelen aan je Facebookpagina. Wil je een Facebookcampagne laten starten, dan kan je kiezen voor klik-naar-whatsApp-advertenties. Op de advertentie kunnen potentiële klanten klikken op 'Chatbericht sturen', en vervolgens een WhatsApp gesprek met je onderneming starten.

Robarov Facebook settings Whats App

WhatsApp Business op je website?

Via een WhatsApp chatknop kunnen je bezoekers met één klik op je website een gesprek met je starten. Deze directe communicatie zorgt voor een betere klantervaring. Interesse in een chatknop op jouw website?