Project
KOBArT
Services
Webdesign, online marketing
Meer zichtbaarheid dankzij een duidelijke website en doordachte advertenties
KOBArT
Webdesign, online marketing
KOBArT is een scholengroep van kleuterscholen, basis en secundaire scholen. Dagelijks bereiken zij 6178 leerlingen en ouders in de Kempen. Het enige is: weinig mensen kennen KOBArT. En dat is nochtans belangrijk om nieuwe leerlingen te bereiken. Daarom kwamen wij met een plan van aanpak: een website en online marketingplan met doelgerichte online advertising.
Snel de juiste school vinden. Dat is het doel van de nieuwe website van KOBArT. Met de scholenzoeker op de website kunnen leerlingen en ouders hun ideale school snel vinden. We bouwden de scholenzoeker op basis van:
Kleuterscholen, basisscholen en secundaire scholen
A- stroom en B-stroom
Verschillende interesses
Een paar klikken volstaan om info te krijgen over de scholen.
Om de naamsbekendheid te vergroten, maakten we een duidelijk marketingplan.
We analyseerden de bestaande website en socialemediakanalen
We schreven een socialemediahandleiding en gaven workshops
Aan de hand van een online strategie maakten we Facebook en Google advertenties
Voor we een nieuw marketingplan schreven, bekeken we de bestaande website en sociale media kanalen. Onze conclusie? De website was sterk verouderd, zowel inhoudelijk als het design. Daarnaast werd er ook geen data bijgehouden. Het aantal bezoekers van de website was dus een gok. De nieuwe website hebben we daarom wel gekoppeld aan Google Analytics.
Elke KOBArT-school heeft een Facebook- en/of Instagrampagina. We merkten op dat er geen regelmaat en doelgerichtheid in de berichten zat. Tijd voor verandering dus!
Socialemediakanalen onderhouden, is vaak een bijkomende taak voor al drukke leerkrachten. Om het werk te verlichten, schreven we een op maat gemaakte handleiding. Die bestaat uit tips, voorbeelden en weetjes. Om de leerkrachten blijvend te ondersteunen, versturen we een maandelijkse nieuwsbrief met extra tips en een vooruitblik op de komende maand.
Om de KOBArT leerkrachten extra te ondersteunen, kropen we in het begin van het schooljaar zelf in de rol van leerkracht. Met een workshop motiveerden en informeerden we de leerkrachten over wat je allemaal kan doen (én niet moet doen) met sociale media.
Om de online zichtbaarheid te vergroten, maakten we een advertentieplan van vier fases, die elkaar afwisselden zodat ze steeds zo relevant mogelijk waren. Hierdoor liepen er het hele jaar door advertenties. We willen zowel de ouders als de leerlingen van 12-13 jaar te bereiken. Daarom maakten we Facebook-en YouTube advertenties. Op Facebook mikten we op de ouders en oudere familieleden. De YouTube advertenties richtten we voornamelijk op de jongeren zelf.
KOBArT kreeg via de nieuwe website en koppeling met Google Analytics voor het eerst inzicht in het aantal websitebezoekers.Met een gemiddelde van 600 nieuwe bezoekers en 1000 paginaweergaven per maand zijn we alvast goed gestart.
De sociale pagina’s van de KOBArT-scholen kregen een boost dankzij onze tips uit de workshops en handleiding. Meer video, foto’s en doelgerichte berichten verschenen op de Facebook-en Instagrampagina’s van de scholen.
Nooit eerder investeerde KOBArT in online-advertenties. De resultaten gebruiken we dan ook als nulmeting om hierop verder te bouwen de komende jaren.
Elke maand leverden de YouTube advertenties 70 000 vertoningen op. Via Facebook- en Instagram-advertenties bereikten we elke campagne gemiddeld 10 000 personen. Gemiddeld werd er 145 keer geklikt op de campagne. Wat wil dat zeggen? 1,5% van de mensen die de advertenties hebben gezien, hebben ook effectief op de advertentie geklikt.
Is 1,5% niet weinig? Nee. Gemiddeld ligt dit voor Facebookcampagnes tussen de 1-2%.
We bouwen verder op deze resultaten. We sturen bij waar nodig en gaan voor nog meer inschrijvingen en een nog grotere naamsbekendheid!
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.
Samen bekijken we hoe Robarov jouw onderneming kan helpen.