In een vorig artikel vertelden we je al dat Facebook - na WhatsApp - het belangrijkste social media kanaal is voor iedereen ouder dan 20 jaar. Daarnaast is meer dan 60% van de Belgen actief op Facebook, wat maakt dat dit social media kanaal een zeer belangrijk marketingmiddel is om in te zetten als onderneming. Om te adverteren bijvoorbeeld. Maar hoe haal je er het beste uit? Wij geven je alvast 10 do's en don'ts waarmee je aan de slag kan gaan.


Robarov Blog FB adverteren dosdonts 1

DO: Maak doelgroepen aan

Facebook is een erg effectief marketingmiddel omdat je heel specifiek kan kiezen wie je advertentie te zien krijgt. Denk maar aan:

  • Locatie: land, plaatsnaam, postcode in een straal van x km.
  • Demografie: niet enkel geslacht en leeftijd, maar je kan ook targeten op relatiestatus, opleiding, werksituatie en levensgebeurtenissen.
  • Interesses: bepaalde groepen volgen, waar ze hebben ingecheckt, van welke bedrijfspagina's ze fan zijn, welke muziek ze luisteren op Spotify.
  • Gedrag: zoals aankoopgedrag, welke spelletjes ze spelen, welke apparaten ze gebruiken en via welke browser ze surfen.

Elke doelgroep kan je opslaan, zodat je deze bij andere advertenties snel terug kan gebruiken.

Daarnaast kan je aangepaste doelgroepen maken met mensen uit je klantenlijsten of mensen die bijvoorbeeld zijn ingeschreven op je nieuwsbrief. Op basis van deze aangepaste doelgroepen kan je vervolgens vergelijkbare doelgroepen maken. Dan zoekt Facebook naar mensen waarvan de profielen het meest lijken op die van je aangepaste doelgroep.

DON'T: Enkel adverteren tijdens de drukste maanden

Rond de feestdagen adverteren veel bedrijven op social media. En hoe meer concurrenten, hoe hoger de advertentiekost. Dat maakt van de maanden november en december ook de duurste om te adverteren. Zijn je acties niet seizoensgebonden, dan adverteer je best in het eerste kwartaal van het jaar. Zijn je acties wel seizoensgebonden? Hou er dan rekening mee dat je advertentiekost hoger zal liggen.

DO: Installeer je Facebook Pixel

De Facebook Pixel is een stukje code dat je toevoegt aan je website. De pixel houdt bij welke pagina's een bezoeker bekijkt en welke acties hij onderneemt op je website. Zo kan je gericht adverteren naar mensen die je website hebben bezocht, een bepaald product hebben bekeken of waarvan er een product in het winkelmandje zit zonder het aan te kopen.

DON'T: Berichten rechtstreeks promoten

"Dit bericht scoort gemiddeld 95% beter dan je andere berichten ..." Je kent het wel. Als beheerder van een Facebookpagina krijg je deze melding vaak te zien op Facebook. Toch raden we je aan dit niet zomaar te doen. Je kan bijvoorbeeld maar uit 2 campagnedoelstellingen kiezen terwijl je in het Advertentiebeheer kan kiezen uit 11 doelstellingen. Daarom raden we je aan om telkens advertenties te maken in het Advertentiebeheer van Facebook.

DO: Gluren bij de buren

Hoe doen je concurrenten het op Facebook? Door dit te onderzoeken kan je enorm veel bijleren en het biedt je kansen om je advertenties te verbeteren. Via de adverentiebibliotheek van Facebook kan je voor elke Facebookpagina kijken welke advertenties zij hebben lopen.

DON'T: Een overload aan tekst

Mensen die op Facebook zitten, hebben meestal geen zin om lange teksten te lezen. Daarom hou je je best aan het KISS principe: Keep It Short And Simple. Daarnaast let je er ook best op dat de afbeelding van je advertentie ook niet te veel tekst bevat. Facebook straft dit namelijk af. Via de Facebook checker kan je zelf kijken of je afbeelding te veel tekst bevat of niet.

DO: Check, check, dubbelcheck

Advertenties gemaakt? Kijk ze dan zeker na, en het liefst ook nog door iemand anders. Advertenties met spelfouten komen onprofessioneel over en het kan het imago van je onderneming schaden.

DON'T: Overal dezelfde afbeelding gebruiken

En dan hebben we het niet over wat er op de afbeelding staat, maar over de grootte van de afbeelding. Wanneer je adverteert op Facebook, kan je je advertenties op meerdere kanalen plaatsen. Denk hierbij aan Facebook verhalen, Marketplace, Instagram en Instagram verhalen. Elk kanaal gebruikt afbeeldingen met andere afmetingen. Pas je afbeelding hier dus op aan om het beste resultaat te verkrijgen. TIP: Canva is een tool waarmee je advertenties kan maken die al over de juiste afmetingen beschikken. Super handig als je het ons vraagt.

DO: Meten is weten

Check regelmatig (lees: dagelijks in het begin, 1 tot 2 keer per week daarna) de advertentieresultaten. Let hierbij zeker op de kost per klik, weergave of conversie en de kwaliteitsscore. Stuur bij wanneer nodig om het beste uit je budget te halen.

DON'T: 1 advertentie gebruiken

Je hele budget spenderen aan één advertentie? Niet zo'n goed idee. Waarom? Omdat je dan niet te weten kan komen wat het beste werkt. Voor elke advertentiegroep kan je meerdere advertenties maken. Maak er bv eentje met een carroussel, een simpele afbeelding, een video of een Instant Experience. Dan kan je gaan testen welke advertenties het beter doen. Facebook zal ook automatisch meer budget steken in advertenties die beter scoren.

Jouw social media laten beheren door onze experts?

Of wil je wat meer informatie? Wij vertellen je er graag alles over!