Hashtags, wat doe je ermee?
Hashtags, wat zijn dat nu precies? Een hashtag bestaat uit een hekje (#) als voorvoegsel, zonder spatie gevolgd door een woord of meerdere woorden zonder spaties ertussen. In eerste instantie zijn hashtags ontwikkeld om een bericht eenvoudig te vinden. Momenteel worden hashtags nog altijd gebruikt op sociale media kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Hierbij worden hashtags vooral gebruikt als een tag-aanduiding.
Zijn hashtags nog relevant?
Omdat er juist zo vaak hashtags worden gebruikt, en vaak ook op verschillende manieren, circuleren er regelmatig nog vragen omtrent het gebruik ervan. Een veelgestelde vraag hierbij is: zijn ze nog relevant? Het antwoord is kort en simpel: ja, maar vooral op Instagram.
Een hashtag geeft structuur, herkenbaarheid en relevantie.
Uit onderzoek is gebleken dat een bericht op Facebook het beter doet zonder hashtags, maar een relevante en herkenbare hashtag werkt hier wel. Wat is relevant en herkenbaar? Dit zijn hashtags rond een trending topic of een hashtag die je zelf hebt gemaakt rond een bepaald onderwerp.
Op Instagram is dit een ander verhaal. Instagram wordt steeds meer als inspiratiebron gebruikt. Instagram geeft je de mogelijkheid om 30 hashtags toe te voegen aan je bericht. Leuk, maar niet bepaald noodzakelijk. Wederom geldt hier: gebruik alleen relevante hashtags. Wil je het optimale halen uit de hashtags? Gebruik dan maximaal 11 hashtags. Met een beperkte aantal ga je er meer uithalen en scoor je beter en hoger op Instagram.
Hashtags zorgen dus voor structuur in je content en vergroten je vindbaarheid. Wil je een groot publiek bereiken? Ga dan vooral door met het gebruik van de hashtags! Een belangrijke opmerking hierbij: hashtags werken enkel als je een openbaar profiel hebt. Je kan ze zeker toevoegen op een privéprofiel, maar dit heeft geen zin.
Welke hashtags kan je gebruiken?
De hashtags die je het beste kan gebruiken, zijn afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken. Ga daarom eerst na wie jouw doelgroep is, welke taal spreken ze, welke topics en hashtags gebruiken zij vaak? Daarnaast kan je ook altijd gebruik maken van hashtag generators. Op basis van een woord of zin met maximaal 5 woorden, kiest de generator welke hashtags jij het beste kan gebruiken. Handig toch? Zo hoef je zelf niet meer te onderzoeken welke hashtags voor jou het beste werken.
Ready, set, launch!
Heb jij je post met de nodige hashtags klaar? Perfect! Tijd om jouw post te delen met de rest van de wereld. Jouw post gaat nu niet enkel bij jouw profiel teruggevonden kunnen worden, maar ook bij de hashtags die je hebt gebruikt. Dit vergroot jouw online zichtbaarheid.
Laat Robarov je helpen
met je social media marketing
Contacteer ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.