Als Facebook beheerder moet je heel wat tijd steken in het bedenken en schrijven van sterke content. We zien bij veel ondernemingen dat dit meestal helemaal onderaan op het to do-lijstje staat. Een goede voorbereiding is het halve werk en met deze tips maak jij alvast een goede start.


Robarov Blog Sterke teksten schrijven voor Facebook

80/20 - regel

Hou voor het publiceren van berichtjes op Facebook steeds de 80/20 - regel in het achterhoofd. Dit betekent dat 80% van je berichten zich focussen op je branding: leuke content met informatie, foto’s, video’s zonder direct een promotionele link. De overige berichten zijn promotioneel. Deze verhouding is erg belangrijk, want je volgers volgen je niet om het gevoel te krijgen dat ze continu een brochure van je bedrijf aan het bekijken zijn. Wees daarom ook steeds oprecht, eerlijk en persoonlijk.

Waar hebben je klanten nood aan?

Mensen gebruiken Facebook om verschillende redenen. Wanneer je te weten komt waar jouw potentiële klanten op dat moment nood aan hebben, kan je hen bereiken met voor hen waardevolle content. Je potentiële klanten kunnen behoefte hebben:

  • Aan kennis: tips, how to’s en inspiratie
  • Aan humor: nostalgische posts, puzzels, humoristische foto’s en video’s
  • Om eerder op de hoogte te zijn: exclusieve content
  • Om ergens voor te staan: wijsheden, standpunten
  • Om mee te denken: insights, cocreatie, quizzen
  • Om bij een groep te horen: succes en positiviteit
  • Aan nieuws: blik achter de schermen, feiten, lijstjes, gesprek van de dag

De 5 i’s

Je weet nu wat mogelijke behoeftes zijn van je potentiële klanten. De volgende stap is om te kijken of je Facebook bericht voldoet aan minimum één van de vijf i’s om te kunnen inspelen op die behoefte(s).

Informeren

Facebook gebruikers willen altijd als één van de eersten weten wat er gebeurt. Informeer je fans niet enkel over je eigen producten en diensten en nieuwtjes. Laat ze zien wat er achter de schermen gebeurt. Hoe kom je aan dit product of deze dienst? Wie zit er achter het ontwerp? Wat is het verhaal? Doe aan storytelling en geef je bedrijf een eigen identiteit.

Inspireren

Inspireer je fans door hen advies te geven, ervaringen te delen en succesverhalen te tonen. Maak bv. video’s van hoe je jouw product kan gebruiken. Of geef als expert tips aan andere ondernemers over je expertise.

Interesseren

Humor trekt de aandacht van je volgers, net zoals nostalgische posts. Daarnaast kan je de interesse van je fans wekken door raadseltjes en spelletjes te delen. Op die manier spenderen ze meer tijd op je Facebook pagina en zal je top of mind blijven.

Interacteren

Hoe actiever je fans op je Facebook pagina zijn, hoe groter je bereik. En dat is goed voor het algoritme van Facebook. Facebook weet dat je content interessant is wanneer mensen reageren op je berichten, klikken op links, vrienden taggen … en zal daarom je content sneller een plekje geven in het nieuwsoverzicht van je fans. Door onder andere herkenbare situaties te delen zal je meer interactie krijgen op je berichten.

Intrigeren

Ten slotte kan je met je content je fans gaan integreren. Hiermee bedoelen we dat je de belangstelling kan opwekken zodat mensen je beter willen leren kennen.

Bij het schrijven van je content moet je er ook voor zorgen dat je onderwerpen aansluiten bij de behoeftes van je volgers. Denk na over waar jij over wil praten en waar jouw potentiële klanten over praten. Probeer hierin een gulden middenweg te zoeken. Praat over zaken die je volgers interessant vinden, maar zorg er ook voor dat deze nog steeds in lijn liggen met je onderneming.

Laat Robarov je helpen
met je social media marketing

Contacteer ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.