Een website is belangrijk voor je onderneming, dat wist je al. Elke dag voeren mensen meer dan 4 miljoen zoekopdrachten uit op Google. Dat je website op de eerste pagina verschijnt is daarom enorm belangrijk. Maar hoe doe je dit nu? Wellicht zegt de term SEO je wel iets.


SEO zo scoort je website hoger in Google

Wat is SEO?

Door SEO (ofwel Search Engine Optimalisation) toe te passen, optimaliseer je jouw website zodat zoekmachines (zoals Google) deze graag als topresultaat zien bij zoekopdrachten op een bepaald zoekwoord. Je gaat er dus voor zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk verschijnt in de zoekresultaten, zonder dat je hiervoor moet betalen (anders spreken we van SEA).

Content is king

Kwalitatieve content op je website is enorm belangrijk voor je SEO. Tijdens het schrijven van deze content maak je gebruik van zoekwoorden. Dat zijn de woorden waarop mensen zoeken in Google, wanneer ze een antwoord willen op een bepaalde vraag. Bijvoorbeeld: ‘Welke warmtepomp kiezen’. Als je die woorden aan je pagina toevoegt, zal Google deze tonen in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op ‘Welke warmtepomp kiezen’.

Vermijd duplicate content

Let er wel op dat je de zoekwoorden niet overdreven veel gebruikt op de pagina, dit straft Google namelijk af. Het belangrijkste is dat je een sterke tekst schrijft die de vraag van de bezoeker volledig beantwoordt. Daarnaast moet de content zich onderscheiden van je andere teksten én die van je concurrent. Deze zogenaamde duplicate content straft Google af door je pagina te laten zakken in de zoekresultaten.

Doe een zoekwoordenonderzoek

De juiste zoekwoorden vind je door een zoekwoordenonderzoek te doen. Via dit onderzoek kom je te weten op welke woorden jouw doelgroep zoekt. Voor je zoekwoordenonderzoek kan je gebruikmaken van de gratis Zoekwoordenplanner van Google Ads.

Meta-titles en meta-descriptions

Een niet onbelangrijk onderdeel van je SEO is het invullen van de meta-title en meta-description. De meta-title (title-tag) is essentieel omdat Google deze gebruikt om de pagina weer te geven in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je zoekwoord steeds in de meta-title komt staat.

De meta-description heeft niet rechtstreeks iets te maken met SEO, maar deze beschrijft de inhoud van je pagina en moet dus mensen overtuigen door te klikken naar je website.

Een goede meta-description:

  • Bevat de juiste zoekwoorden
  • Beschrijft kort de inhoud van de pagina
  • Bevat een call-to-action

Technische SEO

Met technische SEO verbeter je de technische achterkant van je website. Dit is zowel goed voor de bezoeker als voor de zoekrobots. Deze robots doorzoeken en evalueren je volledige website om te weten te komen waar je site over gaat.

Een technische geoptimaliseerde website:

  • Heeft een snelle laadtijd. Hoe trager je website laadt, hoe meer mensen afhaken en hoe minder verkeer je krijgt naar je website. Google straft je website hiervoor af. De snelheid van je website kan je gratis meten via Google PageSpeed Insights.
  • Heeft een duidelijke, logische structuur zodat de zoekrobots hier makkelijk doorheen kunnen ‘crawlen’. Ze willen begrijpen waar je website over gaat.
  • Bevat werkende en nuttige links. Vermijd daarom links die naar pagina’s verwijzen die niet meer bestaan (404-pagina).
  • Is een veilige website. Of je website veilig is, kan je makkelijk checken. Zie je een slotje links van je URL in de browser? Dan is je website veilig.
  • Heeft een sitemap. Dit is een lijst van alle pagina’s die je website bevat en dient als wegwijzer voor de zoekrobots.

Onthoud vooral dit

Of om het met de woorden van Piet Huysentruyt te zeggen: “Wat hebben we vandaag geleerd?”

  • Punt 1: SEO toepassen kost tijd. En neem je tijd hier ook voor. Dit zorgt alleen maar voor goede resultaten op lange termijn.
  • Punt 2: SEO is niet éénmalig. Blijf kwalitatieve content schrijven (in de vorm van blogs en landingspagina’s) om goed te blijven scoren in de zoekresultaten.
  • Punt 3: Richt je niet op Google, maar op de bezoeker. Schrijf content die fijn leest, die je bezoeker helpt en aanzet tot actie.
  • Punt 4: Zorg dat je website volledig technisch in orde is, zodat zoekrobots gemakkelijk je website kunnen lezen en indexeren.

SEO voor jouw website?

Bij Robarov helpen we je met zowel de technische kant als de content. Met onze focus op SEO, zorgen we ervoor dat je website hoger verschijnt in de zoekresultaten in Google.