Sociale media kunnen we niet meer wegdenken uit de communicatiekanalen bij bedrijven. De meeste bedrijven hebben de weg gevonden naar Facebook, Instagram en LinkedIn. Dit zijn dan ook de kanalen waar de meeste mensen actief op zijn. Toch kan je Pinterest beter ook in je achterhoofd nemen. We leggen uit waarom!


Pexels brett jordan 5426400

Krachtig kanaal

Op Pinterest zoeken mensen naar tips, ideeën en inspiratie in de vorm van afbeeldingen. Gebruikers zijn op zoek naar interieurtips, doe-het-zelf meubels en knutselwerkjes of ze doen inspiratie op voor hun nieuwe woning. Eigenlijk kan je elke categorie wel terugvinden op het platform. Mensen zoeken tips en inspiratie over bijna alles wat je kan inbeelden.

Pinterest is meer dan enkel leuke afbeeldingen bewaren (pinnen) en inspiratie opdoen. Via het platform komen mensen op jouw blog, nieuwsitem of webpagina terecht.

Van afbeelding naar websitebezoek

We willen allemaal dat onze website goed scoort en veel verkeer genereert. Je kan je website boosten met advertenties of door vaak te verwijzen naar je site. Een andere manier is om actief te zijn op sociale media. Pinterest is hier een van. Het platform is een van de grootste als het aankomt om verkeer naar je website te leiden.

Wanneer je pins maakt, plaats je niet alleen een afbeelding. Achter de afbeelding plaats je een link, die verwijst naar een blog, een nieuwsitem of een webpagina met relevante informatie. Op Pinterest verleid je mensen met je mooie afbeeldingen. De gebruikers klikken hierop voor meer informatie en komen zo op jouw website terecht. Op je website is het aan jou om het websitebezoek om te zetten in een inschrijving voor je nieuwsbrief of nieuwe klant.

Schermafbeelding 2021 10 21 om 16 22 07


Organisch meer verkeer

Zoals we eerder vertelden, zorgt Pinterest voor meer verkeer naar je website dan de meeste andere socialemedia-platformen. Facebook is de enige die nog meer verkeer naar je website lokt. Dit vele verkeer krijg je helaas alleen wanneer je er geld tegenaan gooit. Op Pinterest krijg je organisch (lees: gratis) veel verkeer naar je website. Het is dus een krachtig kanaal om meer verkeer naar je website te krijgen zonder er voor te betalen.

Lange houdbaarheidsdatum van content

De meeste berichten op sociale media zijn snel weg. Een bericht op Facebook verdwijnt na enkele minuten al uit het algoritme. Slechts 20 minuten blijft je bericht overleven op Instagram. Krijg je veel likes? Dan zal het langer rondzweven. De druk om een héél goede post te maken dat goed scoort, is dus heel hoog bij de hedendaagse sociale media.

Lang leve Pinterest. Op dit platform moet je niet streven naar veel likes of veel gedeelde acties. Jouw afbeeldingen blijven tot 4 maanden (!) overleven op het platform. Het algoritme van Pinterest werkt aan de hand van zoekwoorden. Wil je dat jouw afbeelding (en dus de achterliggende website) veel wordt gevonden? Zorg dan voor een goede SEO-tekst.

Wil je ook graag scoren op Pinterest, maar heb je geen tijd?
Neem contact met ons op en wij helpen je verder!

Online marketing

Benieuwd naar jouw online marketingpotentieel?