In onze vorige blogpost legden we al uit hoe je zorgt voor een goede structuur in je Google Ads account, dat relevante landingspagina’s erg belangrijk zijn en hoe je je Ads account koppelt met Google Analytics.

Tijd om aan de slag te gaan met een onmisbaar onderdeel van Google advertenties: zoekwoorden.


Robarov Blog Google Ads deel 2 2

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden, ofwel keywords, zijn woorden en woordgroepen die mensen in Google typen om te vinden wat ze zoeken. Zoekwoorden zijn heel belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Als mensen op je product of dienst zoeken, en je verschijnt niet in de zoekresultaten, dan loop je heel wat potentiële klanten mis.

Je verschijnt in de organische zoekresultaten van Google door zoekwoorden te gebruiken op je website (SEO). Wil je tevoorschijn komen in de adverteerruimte van Google, dan gebruik je deze keywords in je Google advertenties.

Volgende 3 handige tips kunnen je helpen om je advertenties zo hoog mogelijk te laten tonen.

Kies voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie

Doe je een zoekwoordenonderzoek met de gratis Zoekwoordplanner van Google, dan krijg je:

  • een overzicht van relevante keywords met het zoekvolume ervan
  • de mate van concurrentie
  • de gemiddelde kost per klik

Veel ondernemers zijn geneigd om te kiezen voor zoekwoorden met enkel een hoog maandelijks zoekvolume (generieke zoekwoorden). Toch kan dit negatieve effecten hebben. Op deze populaire zoekwoorden is de concurrentie meestal enorm hoog en betaal je meer per klik. Kijk daarom ook naar de mate van concurrentie en kies voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume, maar met een lage concurrentie.

Verdeel de zoekwoorden over meerdere advertentiegroepen

Tijdens het creëren van je campagne maak je een advertentiegroep aan. Let erop dat binnen elke advertentiegroep de keywords gelijksoortig zijn. Heb je verschillende, niet-gerelateerde zoekwoorden, verdeel deze dan onder meerdere advertentiegroepen.

Door dit te doen is het enerzijds voor jou gemakkelijker om een advertentie en landingspagina te maken die volledig aansluit bij deze zoekwoorden. Anderzijds kan de surfer veel sneller datgene zoeken waarnaar hij op zoek is. Resultaat: een hogere kwaliteitsscore en klikfrequentie, wat leidt tot een betere positie van je advertentie.

Maak gebruik van long tail zoekwoorden

Zoals we eerder al vertelden, zijn de populaire, generieke zoekwoorden vaak duurder omdat ze een hoog zoekvolume hebben. Je spendeert er een groot deel van je budget aan, maar ze genereren weinig conversies. En dat is jammer natuurlijk.

Naast keywords met een hoog zoekvolume, maar een lage concurrentie kan je ook gebruikmaken van de zogenaamde long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn erg specifiek, hebben een lagere kost per klik, en genereren meer relevant verkeer.

Bezoekers die zoeken op generieke keywords, zijn meestal mensen die in de oriënterende fase zitten van een aankoop. Zij zoeken bijvoorbeeld op ‘vakantie’, maar weten nog niet goed waar ze op vakantie gaan, welke soort vakantie, hoe ze op vakantie willen gaan enzovoort. Gebruik je zoekwoorden als ‘Kindvriendelijk hotel in Antalya’, dan ga je minder klikken hebben, maar wel meer conversies. Want dan bereik je enkel de mensen die al zeker zijn dat ze in een kindvriendelijk hotel in Antalya op vakantie willen gaan.

Over zoekwoorden zouden we nog uren kunnen vertellen. Deze zijn slecht enkele tips om mee te beginnen. In de volgende, en onze laatste blogpost van deze driedelige reeks vertellen we je meer over hoe je aan de slag gaat met de advertenties zelf.

Je Google Ads door ons laten beheren?

Of wens je meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder.